17. 1. 2012

Glee - recenzia

V Amerike akoby sa v poslednej dobe roztrhlo vrece s hudobnými seriálmi a filmami. Po seriály typu Hannah Montana či filmoch High School Musical, o ktorých kvalite sa dá veľmi dlho uvažovať, uzrel svetlo sveta aj seriál Glee. Je naozaj tak skvelý ako si myslí valná väčšina? Alebo je to len ďalší „pubertálne“ spievajúci seriál?

Prvú odpoveď si môžeme zodpovedať hneď na začiatku. Zatiaľ čo Hannah Montana či HSM a iné tanečné a spievajúce seriáliky a filmy publikovalo Disney, Glee publikoval Fox. Už len toto veľa ľudí hneď tak neodradí, pretože Fox tvorí veľmi kvalitné seriály. Preto aj u slova Glee už môžeme začať striehnuť uši a nenechať sa odradiť hneď na začiatku.

A o čom vlastne tento Glee je? William Schuester (Matthew Morrison) je učiteľom španielčiny na strednej škole v štáte Ohio. Keď sa uvoľní miesto učiteľa hudby, Will sa toho ujme. Aj preto, že sám kedysi ako žiak chodil do tohto zboru, bol veľmi významným členom a zbor bol pomerne úspešným. Preto sa rozhodne, že túto prácu zoberie a vráti zboru zašlý lesk a vydobyje späť jeho reputáciu. Ale potýka sa s niekoľkými problémami. Jednak, že zbor je natoľko nepopulárny, že doň nikto nechce ísť, jednak, že ľudí, ktorý sú v ňom berú ako looserov, o nejakom rešpekte nemôžeme ani hovoriť a ešte sa samotný učiteľ musí potýkať s problémom financií. Navyše, aby toho nebolo dosť, problémy robí aj Sue Sylvestrová (Jane Lynch), trénerka roztlieskavačiek, ktorá sa snaží zbor za každú cenu zničiť. Zbor tvoria väčšinou deti s problémami. Môžete ich nazvať dajme tomu looserami. A ako to už býva, aj oni riešia svoje súkromné problémy. Rachel (Lea Michele) sa chce stať najúspešnejšou speváčkou všetkých čias, zároveň však pátra po svojej matke a občas akoby trpí paranojou, že je niekto lepší. Kurt (Chris Colfer) to má ťažké zasa voči tomu, že je gay a nevie ako to zoberie jeho otec, ktorý o tom nevie. Zároveň o tom nemôže ani hovoriť na verejnosti, pretože to má ťažké už len tak, že je v zbore, nie ešte že je nejaký gay na strednej. Máme tu ešte postavy ako: Mercedes (Amber Riley), ktorá je tiež divou a neustále „súťaži“ o priazeň publika (nie tak drasticky) s Rachel. Vozíčkara Artieho (Kevin McHale), ktorý by sa veľmi rád pridal medzi tancujúcich a spievajúcich spolužiakov. Ďalej sú tu „populárny ľudia“ ako futbalisti Finn (Cory Monteith) a Noah (Mark Wayne Salling), ktorý sa snažia vyhnúť posmechu, že sú populárnymi futbalistami, kt. spievajú. Noah je z problémových typov, ale za to dobrák. A ešte tu máme roztlieskavačky Quin (Dianna Agron), Brittany (Heather Morris), Santana (Naya Rivera). Pôvodne šli roztlieskavačky do Glee klubu, aby škodili v mene ich trénerky Sue. Neskôr však prídu na to, že im v klube celkom páči a zostanú v ňom a podporujú ho aj svojimi hlasmi. Samozrejme som niektorých ľudí nespomenula, je tu ešte omnoho viac postáv a v ďalších sériách sa ešte ďalšie pridávajú.

Glee je predovšetkým seriál o osudoch vyššie spomenutých stredoškolákov. S osudmi stredoškolákov súvisí aj láska, rozchody, (ne)priateľstvá, tehotenstvo, homosexualita. Je to súčasná tematika, problémy, ktoré sa riešia neustále avšak v inom prevedení, pojatí a zobrazení (nám čoby divákom). A možno aj preto Glee prilákal toľko divákov.
Seriál sleduje aj osudy dospelého publika, ktoré je v seriály obrovským a podstatným zastúpením. Napríklad v prvých častiach sa rieši súkromný život profesora Willa s jeho ženou, v ďalších zasa vzťah s krásnou Emmu, čoby školskou poradkyňu, ktorá zamotá Willovými citmi. Tým sa seriál odpútava od toho, aby bol výslovne len o osudoch „detí“, rieši aj túto druhú rovinu – „dospelákov“. V tejto rovine je jednoznačnou hlavnou postavou, postava Willa. Jemu sú tu nastražované pasce v podobe jeho ženy z nekalými úmyslami, občas bojkotujúcim zborom či už spomínanou Sue. Sue je síce drsná [pozn. aj to je ešte slabé slovo] na Willa, no tvorí podstatnú časť seriálu. Jej vtipy sú legendárne a tvorí tú úplne najzákladnejšiu a najvtipnejšiu zložku celého Glee. Úprimne, ak by tu nebola táto postava, naozaj si neviem predstaviť na čom by seriál staval. Na dobrých speváckych výkonoch a hlasoch? Na prepletaných vzťahoch medzi postavami? Na repertoári piesní? Možno, ale nebolo by to ono. A bol by to len ďalší pubertálny seriál pre -násť ročných.

Seriál ma u mňa ale veľké plus, pretože nie v každom seriály sa otvorene rozoberá téma homosexuality. Veľmi sa mi páči stvárnenie hercov, ktorý hrajú tieto role a i to ako narábajú režiséri s touto tematikou, čoby gay na strednej škole a od toho sa odvíja váš život plný hanby a nenávisti od ostatných spolužiakov. Hoci sa zdá, že napr. i taká téma tehotenstva sa rozoberá dlho, až niekoľko častí seriálu, no nie je to zdĺhavé a môžeme byť prekvapený, ani nudné. Je to neustále meniaca sa téma, stále sa dramaticky vyvíjajú postavy ich rozhodnutia ako naložia z budúcim drobcom, dokonca ponuky, na ktoré sa odvíjajú stále nové a nové diania a rozhodnutia. Proste dynamicky meniace sa prostredie a vy ani neviete ako a zrazu sa po narodení dieťaťa a jeho odovzdaní sa plynule prejde k inej téme. Takto je to počas celého seriálu a vo všetkých oblastiach – milostné trojuholníky, riešenie problémov. Nie je to useknuté, ale krásne plynulé, za čo si vlastne zaslúži obrovskú pochvalu celý "zbor ľudí", ktorý tento seriál natočil.

Ale aby to nebolo len o tom dobrom, dostali sme sa k úseku výhrad. Úprimne som stále na pomedzí medzi páči sa a nepáči sa. Seriál síce vyniká svojimi prednosťami ako herecké obsadenie, hlasy sedia na každú jednu pieseň, tanečné kreácie sú perfektne naučené. Tu sa nedá naozaj nič ale nič vytknúť, ale je tu predsa len ALE...
Aby seriál naozaj pôsobil veľmi dobrým dojmom, musí sa prispôsobiť. Preto sú tu časté témy ako: Nie, on chodí so mnou, nie s tebou... Je to proste také typické romantické drama pre rovnakú vekovú skupinu. Niekedy je toho príliš, inokedy hltáte čo bude ďalej a ako sa to vyvinie. Jedným zo zamyslení, prečo by ste seriál mali začať (ne)pozerať je občasná kĺzavosť ku klasickému "školskému muzikálu". Ďalším zamyslením je možno už vyššie spomínaná naučená choreografia. Občas sa stáva, že všetko ladí až moc dokonalo. Ale nie je to tak trošičku už až prílišná "preumelkovanosť"? Tých malinkých mínusov je tu asi viac, ale musíte sa nad nimi naozaj zastaviť a popremýšľať. Do tej doby, teda pokým uplynie časť seriálu, však nemáte čas sa nad tým pozastaviť...

Stále si kladiete otázku ako to môže tak dobre fungovať, prepojiť mladé hlásky s nejakou naučenou tanečnou kreáciou, troškou romantiky a na záver dodať napätie z očakávania? A verte či nie, ono to skutočne funguje. Skutočne ani nepostrehnete ako a už ste na konci časti. Ja osobne som mala možnosť vidieť niekoľko častí a vždy som sa pristihla pri začiatku pozerania a potom až na konci. Jednoducho to funguje. Či je to už piesňami, naozaj dobrým prespievaním alebo hereckými výkonmi, proste to šľape a režiséri vedeli do čoho idú.
Obrovským plusom pre tento seriál je aj to, aspoň pre slovenskú verziu, že si môžete prečítať preložený text známej či vašej obľúbenej piesne.

Ale...  Hoci sklamem asi veľa skalných fanúšikov, Glee je skôr pre mladšie vekové kategórie a to sa mu musí vytknúť. Zároveň je tento seriál určený skôr aj piesňami pre „moderné publikum“. To znamená opäť mladistvý. Preto sa seriál, hoci je všestranný, vyhraňuje naozaj veľmi kategoricky a nie je určený úplne pre všetkých. Najmä staršie publikum po 50-ke to už asi ťažko bude chápať. Musím ešte na druhú stranu ale spomenúť, že občas sa tu nájdu piesne menej známe, dokonca sa tu občas vyhrabú aj piesne staršieho typu. Ale aby bol seriál populárny tak naozaj prevažujú modernejšie piesne. Aj po mojom vymedzení neznamená, že to je tomu presne tak a záleží zasa len od vkusu, čo počúvate. Pokiaľ však máte radi predovšetkým súčasné hity, máte plno voľného času, pretože seriál pre niektorých jedincov je vysoko návykový i preto, že je to hrozný „zabijak času“, je seriál určený aj pre vás a určite si v ňom niečo nájdete aj vy.

Pôvodne som na úplný záver začala písať ešte krátke zhrnutie, v ktorom by boli plusy a mínusy seriálu. Potom som však z toho upustila pretože tieto plusy i mínusy sú v podstate v oboch kategóriách. (Áno, aj to môže niekomu dokazovať aký je seriál všestranný.) Jednoducho si musíte pozrieť aspoň jednu časť a podľa toho sami usúdiť, ku ktorej strane budete priklonený vy. Jednoznačne si však seriál pozrite kvôli Sue. Jej perly a šialené plány si musíte vypočuť, ale inak platí vyššie spomínané. Už ako naozaj posledné dodám len, že seriál získal za prvú sériu, za rok 2010, ako najlepšia komédia, Zlatý glóbus, 3 ceny Emmy. Možno aj toto niekomu pomôže pri rozhodovaní...

obrázky boli použité z internetu