25. 12. 2011

Dragon Age 2 – recenzia

Aj vy ste si po zahratí Dragon Age: Origins povedali: Vav, tak toto bola super hra, teším sa čo prinesie dvojka? Verte mi, že hoci dvojka vyšla a tvári sa úžasne, je to len také malé pozlátko, pod ktorým sa skrýva veľa prekvapení. Nechcem to hneď na začiatku odsúdiť, preto to rozoberiem trošku detailnejšie.

Hneď po prvom spustení hry si poviete, to vyzerá dobre, ale po postupnejšom hraní zistíte, že DA2 prekonala jednu zmenu za druhou oproti jednotke. Niektoré zmeny sú dobré iné zasa menej. Záleží veľmi na hráčovi ako tieto zmeny prijme. Asi najväčšou a do očí bijúcou zmenou je obrovská novosť v tejto hre. Možné je to pozorovať predovšetkým na videách, ktoré sú až príliš moderne spracované. Taktiež je to badateľné pri rozprávaní deja, kde cítiť jemnú rýchlosť.

Postavy, povolanie

Hneď na úvod hry sa dostanete k výberu svojej postavy. Vybrať si môžete z troch povolaní: warrior, rogue a mág. Warrior je klasický bojovník s obrovským obojručným mečom, prípadne častejšia varianta mečom a štítom. Rogue má trochu väčšiu možnosť, pretože môže používať dýky, luky, kuše. Mág je taktiež typická postava, s paličkou na kúzlenie. Vyberať sa dá s mužského a ženského pohlavia. Oproti DA 1 je podstatný rozdiel v tom, že zatiaľ čo tam sa dalo vyberať z pohlavia postavy, rasy a príslušného povolania. A na základe tohto všetkého sa odvíjal celý základný dej a aj ľudia vo svete s vami podľa toho všetkého jednali. Tu je to iné a končí to vyššie spomenutým výberom. Teda: povolanie aké chcete, ale rasa človek, koniec bodka. Po chvíľkovom hraní a osvojení si pár základných pohybov, útokov a uhnutí v hre sa dostávate k spresneniu výzoru svojej postavy. Musí sa uznať aspoň snaha o naozaj obrovskú zmenu postavy. Je tu naozaj bohatý výber vlasov, očí, farieb a všetkého iného.

Celkovú vašu družinu bude tvoriť 8 členov aj s vami. Niektorých možno spoznáte z predošlých DA, aj keď prešli jemnými zmenami image.  Sú to:
Varric – trpaslík – lukostrelec
Anders - človek -  mág odpadlík
Aveline – človek – warrior
Carver – človek – warrior (mimochodom váš brat:)
Fenris – elf – warrior
Isabela – človek – rogue
Merrill – elf – krvavý / mág

Všetky tieto postavy sú veľmi zaujímavé, každá je svojská a jedinečne vytvorená. Vedú v celku zaujímavé dialógy, každá sa vám snaží povedať aspoň trošku zo svojho príbehu. Tento prvok patrí medzi tie vydarenejšie, ktoré hru vylepšujú.

Výhodou je, že môžete hrať za akéhokoľvek člena svojej družiny. Prideľovať mu body do skillov, prípadne poslať ho na lepšie umiestnenie v boji. V tomto ohľade je hra veľmi dobre spravená a neobmedzuje vás len na vašu osobu.

Podstatnou zmenou prešli aj postavy samotné. Už nemáte tábor, v ktorom sa musíte báť nebezpečia s každej strany. Tento krát má každá postava svoje vlastné bývanie, v ktorom ju môžete, obšas musíte, navštíviť. A predovšetkým vaším súkromným mini príbehom je v podstate boj o dostanie rodinného sídla naspäť.

Dobrou správou zo začiatku bolo, že stretnete zopár postáv, ktoré sú hráčovi DA1 veľmi známe. Napríklad hneď na úvode sa vám predstaví „dračica“ Flemeth, postupne stretnete napr. aj Alistaira. Tu však nastáva kameň úrazu pretože čakáte, že keď už vidíte známu tvár dozviete sa niečo nové. Nedozviete sa však vôbec nič (dobre možno veľmi malé info, ale nič nové o osude postavy, zeme). Sklamaním je, že od vás budú chcieť len veľmi jednoduchú úlohu typu choď tam a tam a zisti mi to a zabi ho ak bude treba a po jej skončení sa opäť nič nové nedozviete.

Romantika a vzťahy a rozhovory medzi postavami

Ako to už u tejto hry býva, opäť je v DA zmesica rôznorodých pováh, názorov,  rás a povolaní. To sa odzrkadlí nielen pri plnení úloh, ale aj vo vzťahoch. Zatiaľ čo v jednotke ste mohli dávať darčeky a tak si nakláňať jednotlivé postavy na svoju stranu, v dvojke táto možnosť odpadáva. A nakláňať si postavy môžete len plnením ich úloh; teda ak im pomôžete. To isté platí aj pri rozhovore medzi jednotlivými postavami – hovoriť s nimi môžete len ak to chcú oni. Rozprávanie medzi postavami je podstatne zjednodušené. Pokiaľ od vás postava v družine niečo chce, dozviete sa to pomocou úloh, ktoré vám zadajú. Ak im pomôžete v ich probléme možno vám niečo málo o sebe prezradia a trochu naklonia k priateľskému módu. To je ale asi tak všetko a samotnú hru to dosť ochudobňuje, pretože už nemôžete za nimi prísť sami od seba a spýtať sa ich na ich život, ako sa majú, odkiaľ sú, atď., atď. Dosť zarážajúcou vecou je, že ak máte v družine na výprave postavu, ktorá s vami chce rozprávať musíte prísť až k nej domov, až vtedy je s vami ochotná rozprávať. Inak to proste nejde, aj keď stojí vedľa vás. Dobrou správou ale je, že aspoň vtipné dialógy medzi postavami keď ste šli napr. po meste zostali a nestratili na chuti.

Voľby odpovedí sú veľmi dobre urobené. Hoci vidíte kam sa vaša odpoveď prikláňa, nevadí to a naopak je to výhoda. Vaša odpoveď je nielenže hodnotená ostatnými členmi vo vašej skupine a podľa  toho s vami buď súhlasia a to vám dá body k priateľstvu alebo vás začnú nenávidieť, ale aj všeobecne začnete byť vnímaný inak. Existujú však aj odpovede, ktorými keď odpoviete, celý váš dej sa tade bude uberať – dejová voľba. Takže pozor na to! Na výber máte väčšinou typy odpovedí: „som dobrák, vtipkujem, poďme všetkých zabiť.“ A záleží už len na vás, na akú stranu sa dáte. Hoci to nič závažné neurobí, ale verte mi, že mať znepriatelenú celú družinu, ktorá má bojovať pri vašom boku asi nie je zrovna to pravé.

Romantické chvíľky sú jedným s tých prvkov, ktoré nezaostali. Tak ako v jednotke, aj tu sú postavy, s ktorými môžete nadviazať nejaký ten vzťah a zažiť romantickú chvíľku. Či už je to klasický vzťah muž – žena, lesbický vzťah alebo akousi novinkou je muž-muž. Aj tu však platia isté obmedzenia a vzťah nemôžete nadviazať s každým. [ pozn. aspoň ja si teda nepamätám, že by šiel niekedy nadviazať bližší vzťah s trpaslíkom :] Tieto chvíľky sú veľmi pekným spestrením celkovej hry. A že je na čo sa pozerať:)

Skilly

Tu sa musí nechať, že so skillovou stromovou hierarchiou sa vývojári pohrali veľmi dostatočne. Hoci ponechali niektoré pôvodné skilly z jednotky, pridali aj niekoľko nových. Máte naozaj neskutočný výber skillov. Napríklad u mágov môžete byť čistým liečiteľom a pomáhať svojej družine udržiavať ju na žive, alebo byť obyčajným elementalistom, ktorý sa špecializuje na oheň, blesky či ľad. Postupom času sa sprístupní aj krvavá mágia, ale s tou treba narábať opatrne, pretože nie je až tak žiadaná a narobí viac problémov než osohu. Samozrejme existuje ešte omnoho viac skupín než, ktoré som tu spomenula a záleží aj aké povolanie si zvolíte. Hlavná skupina, ktorej sa chcete venovať sa ešte rozvetvuje. Nie je tu však pravidlo ako v niektorých hrách, že keď si vyberiete jednu hlavnú skupinu skillov a „povolanie“ už nikdy nebudete mať body na iné skilly. Tu je to iné a skvelé, môžete si dať body do každej jednej sekcie – takže môžete kľudne mať aj po každom jednom skille. Ale aj tak máte problém si vybrať :)

Skvelé sú aj skilly vašich členov družiny. V prvom rade záleží aké vzťahy s nimi máte, na základe toho vás buď ochraňujú alebo naopak vám nie sú zrovna naklonený. Závisí veľmi na prvom pasívnom skille, ktorý týmto spôsobom od nich svojim priateľstvom získate, pretože sa aj tieto skilly rozvetvujú ďalej. V druhom rade môžete jednotlivej postave dávať skilly a nenájdete tu žiadne obmedzenie. Takže sa aj u postáv v družine neorientujete iba na jej hlavnú skupinu skillov, s ktorou sa ku vám pridal, ale môžete mu dávať skilly podľa vlastnej ľúbosti.

Dej, questy
Dej sa začína rozprávaním trpaslíka Varrrica, ktorého vypočúva lovkyňa, ktorá pátra po Šampiónovy [ čo ste vy]. A tak sa začína váš osud čoby hrdinu.  Po občasnom dosiahnutí určitej úrovne, splnení niečoho, je hra predeľovaná  mini filmom s Varricovým rozprávaním o vás. V podstate celý čas čo vy hráte hru, Varric akoby rozprával váš príbeh. A postupne sa dozvedáte všetko o svojom príbehu – ktorý zároveň tvoríte. Takže aký zlý Šampión ste boli si tvoríte len vy sami .)

Začínate ako utečenec, ktorý sa chce spolu so svojimi súrodencami a matkou schovať pred nákazou, ktorá pohlcuje celý Ferelden. Rozhodnete sa utiecť do Kirkwallu, kde by mala byť vaša rodina. Do mesta sa síce dostanete, ale v celom meste je už prisťahovalcov až dosť, takže si musíte vašu „vstupenku cez brány“ vybojovať tvrdou prácou. Po roku (počas ktorého nevieme čo sa stalo) tvrdej práce sa dostávate ďalej už s vybudovateľnejším postavením a postupujete hrou ďalej, kde nastáva v podstate hlavná zápletka, ktorá vás bude sprevádzať celou zvyškovou hrou. Celková hlavná línia deja sa sústreďuje len na boj medzi mágmi a templármi. A až na nekonečné množstvo úloh, ktoré musíte splniť sa v podstate nikam dejovo ani inak neposuniete. Aj to množstvo bočných úloh, ktoré vás posúvajú ďalej vás neskutočne rýchlo omrzia. Zo začiatku je to fajn, ale postupne sa miesta začnú opakovať a na jednom mieste kvôli nejakému miestu skončíte aj 2-3x. Takže potom sa budete sústreďovať viac na hlavný dej. A netešte sa ani keď pôjdete do Hlbokých ciest, pretože ani tam nestrávite dlhší čas, než ste určite čakali.

Je pravdou, že je dej dynamický a plný zvratov, a áno aj postupujete aj dopredu, ale i tak je sklamaním. Netvrdím, že je ten dej zlý, ale je až príliš jednoduchý a rozťahaný, že vás to unudí. Predovšetkým pre fanúšikov to bude trošku sklamanie, ale pokiaľ budete postupovať po hlavnom príbehu, neomrzí vás to až tak, ale pokiaľ budete chcieť plniť všetky úlohy do bodky, verte mi, že to naozaj nezvládnete a hra vás jednoducho omrzí. Pokiaľ si však zahráte raz za čas a pôjdete len po hlavnom príbehu, určite sa neunudíte. I keď musím uznať, že aspoň záver bol vrcholný a dosť prekvapivý :]

Hrateľnosť

Samotná hrateľnosť je dobrá. Záleží na akej úrovni si ponecháte obtiažnosť. No pohybujete sa klasicky ako v jednotke, môžete si pozastaviť „pauzovacím“ tlačidlom hru a premyslieť taktiku. Mobov označujete taktiež bez problémov. Sklamaním je ale úroveň mobov, s ktorým bojujete. Niekedy sa proste zdá, že je aj na jednoduchý mód až príliš veľa mobov a máte s nimi problém. [A to ešte, že v tejto hre existuje pauza na premyslenie stratégie.] DA2 asi proste chceli až moc vynoviť a ísť typom hier: čo najviac mobov – užite si kill. Čo sa týka mobov samotných po grafickej spracovateľnosti, s ktorými bojujete, tu sa nedá čo vytknúť. Aj keď nemôžeme tvrdiť, že by opäť nastala nejaká rapídna novota v oblasti novosti mobov. Až na možno viac ľudských protivníkov. Občas nastane mrzutosť keď sa na vás rútia protivníci od všadiaľ, zatiaľ čo to bývali viditeľné staré dobré vlny útokov. A ako vtipné zaklincovanie je, že sa občas akoby naschvál objavia moby presne pri mágovi.

Tzv. kombá, ktoré sa pri hre dajú využiť, dokážete využiť iba pomocou presne určenej kombinácie u rôznych povolaní. Keď budete dávať tieto kombá, určite rýchlejšie zdoláte nepriateľa. Nie je to však povinnosť.

Kamera síce zostala, ale niektoré oddialenia nie sú plne doladené a akoby ani nefungovali. Taktiež ani posun myšou v „pauzovom móde“ nie je veľmi dobre skĺbený a robí problémy. Nemôžete plne posúvať myšou v smere klasických klávesnicových šipiek tak ako kedysi.

Záver

Hoci ma to mrzí a pre mnohých fanúšikov to je sklamanie, ale musím záverom zhrnúť a povedať, že Dragon Age 2 v celku absolútne nič nové neprinesie. Predovšetkým žiadne nové informácie, ktoré by vám spresnili čo sa stalo zo svetom Fereldenu. Prosto nič podstatné, čo by ste nevedeli už z jednotky.
Dragon Age 2 je dobrá hra a dá sa zahrať, obzvlášť fanúšikovia sa potešia aspoň do tej miery, že budú opäť vo svete Dragon Age, ale záleží len a len na vás či sa vám chce a stojí vám za to túto hru inštalovať. Takže okrem naozaj krásneho soundtracku, pekného prebalu na hre, pár nových vymožeností, ktoré však už hre nepomôžu,  je hra obzvlášť pre fanúšikov jednotky dosť veľkým sklamaním. Netvrdím, že si v nej niečo nenájdete, ale musíte hľadať dlhšie než inokedy. A keďže samotný tvorcovia si to uvedomujú a sľubujú lepší DA3, tak uvidíme či to nezostane len pri sľuboch...

Zhrnutie:

+

•    lepšie grafické spracovanie